mapiranje nesvrstanosti
Ова чесма, по решењу зрењанинског архитекте Мише Бербакова уручена је у оквиру акције Сталне конференције градова и општина Југославије и Завода за заштиту споменика културе града Београда у сврху уређења града Београда приликом организације IX самита Покрета несврстаних, одржаног од 4. до 7. септембра 1989. године, и представља поклон банатских општина. Ова југословенска поклон-галерија имала је за циљ да представи солидарност југословенских општина и региона и да буде потврда пријатељства и заједништва. Дарови који су украсили главни град су, како бележи тадашња штампа, сваки на свој начин представљали средину одакле долазе, у нади да ће главни град и убудуће представљати „Југославију у малом”. Како тадашња штампа истиче тиме је „свету пружен доказ да унутрашње свађе и неслагања, на жалост најчешће својствена врховним руководствима, нису део свакодневице радног човека и грађанина, као и то да укупна снага земље, залог њеног јединства и оопстанка јесте узајамност радних људи и грађана тако несебично показана овом приликом.”
Поред сваког поклона у оквиру ове градске галерије на отвореном налазила се бронзана плоча, рад Коље Милуновића, на којој су били исписани подаци о делу, аутору, дародавцу и IX конференцији Покрета несврстаних. Намера је била да овај бронзани детаљ остане трајно обележје лепог повода за поклон и читаве акције коју је покренула Стална конференција градова и општина Југославије. Бронзане плоче, као и сви радови, свечано су откривени 25. августа 1989. године. Та несвакидашња предаја поклона била је пропраћена музичким и драмским програмом, а завршена је здравицом уз севдалинке у Скадарлији. Данас, у већини случајева бронзаних плоча уз радове нема, а овај банатски поклон један је од ретких који и даље чува целокупну информацију о југословенској солидарности усмереној на заједничко уређење Београда поводом IX конференције Покрета несврстаних...
У споменичком контексту, ову чесму и њену пређашњу поставку у Ташмајданском парку мапирамо и (пре)познајемо као израз југословенске солидарности и акције украшавања града Београда у име дочека делегација несврстаних у једном посве напетом и несигурном тренутку 1989. године.
У прилогу достављамо и исечак из књиге Београдска скулптура у слободном простору: Паркови, људи, догађаји Дарка Шаренца у издању НИП “Експортпрес” Београд (1990):
Живот обележја испричала: Ана Кнежевић
Музеј афричке уметности
Copyright © 2021